informatie over een pitbike

Een pitbike, of midibike, is een kleine crossmotor met een Honda viertakt motorblok of een replica daarvan. De wielen hebben een diameter van 10" of 12" met cross- of supermotardbanden. Op veel kartbanen kan men terecht met een pitbike met supermotardbanden.

Honda maakte de eerste pitbikes, de CRF50 en de XR50. Deze waren bedoeld als kindercrosser. Later kwamen de andere Japanse merken zoals Yamaha en Kawasaki en Suzuki. Ieder groot Japans merk heeft fabrieken in China staan waar nu de replica's worden gemaakt. Merken als Thumpstar, BBR, Masai, en de meer voor wedstrijd gebruik geschikte merken als Pitpro en Monstermoto zijn hier goede voorbeelden van. Nadat het pitbiken populair was geworden in Amerika, werd de productie in China verhoogd. Hierdoor zijn pitbikes een stuk goedkoper geworden en is het ook populair geworden in Nederland.

De motoren waren 110cc 4 takt met een topsnelheid van rond de 80 à 100km/h. Ze hebben 4 versnellingen ( 0 1 2 3 4 ). In Nederland wordt er met pitbikes geracet op het circuit. Hiervoor zijn de pitbikes omgebouwd tot supermotard met racebanden. De races worden georganiseerd door de SBO en de MON en de KNMV

Monstermoto.nl heeft er voor gezorgd dat er in Nederland bij de bonden MON en KNMV een Supermotard competitie is gestart. De eerste Nederlandse Kampioen in die klasse is Rob van der Klooster uit Rockanje, dat was in 2006. In 2007 is dat bij de MON Gino Nagtegaal eveneens op een Monstermoto pitbike.

 

 soorten pitbike's

Bedrijf Eerste Pit Bike Laatste Pit Bike Aanbod Locatie
GPX Motorsport / pitster Pro 2004[9] Aanwezig zijn Utah, USA
SDG Pit Bikes 2004[10] 2007[11] Californië
OGM Pit Bikes 2007 2008 California, USA
SSR Motorsports [12] 2004 Aanwezig zijn California, USA
XTreme   2010 Arkansas, USA
G2 Moto 2006 Aanwezig zijn New Jersey, USA
Thumpstar   200? USA
Pit Pro   2009 Zweden
Motovert TDK 2007 2009[13] California / Texas, USA
Piranha 2007 Aanwezig zijn Ohio, Verenigde Staten

 

Pitbike race

Pit bike race is een wedstrijd sport vergelijkbaar met Motocross. Een typisch pit bike evenement bestaat uit een groot aantal branches aangewezen op de fiets soorten racen voor een vast bedrag van rondjes op een baan gedurende twee of meer "manches" of uitstapjes. De winnaar wordt bepaald door de hoogste gemiddelde positie aan het einde van het evenement. Trofeeën zijn vaak bekroond.

 

 Motocross

Motocross is de meest voorkomende discipline van de put fietsen. Voordat iemand begint racen hun pit bike, die ze nodig hebben om hun vering upgrade uit voorraad leverbaar. Met sprongen plaatst je 10 + meter in de lucht, motorcross heeft een zeer hoge kans op letsel. Knobbelige banden zijn een must voor alle vuil racen.

 Supermoto

Supermoto langzaam wordt overgenomen door pocket bikes. die in het algemeen snelheden tot 60 mijl per uur. Slick banden zijn een absolute must voor elke fanatieke supermoto racer. De snelste tempo discipline met snelheden tot 60 mijl per uur, Supermoto heeft over het algemeen de meest ernstige blessures.

 Pit Park

Pit park is misschien wel de nieuwste discipline voor put fietsen. Pit park is oorspronkelijk begonnen met mensen die een kuil fiets naar skateparken en rijden rond als BMXers. De meeste skateparken niet toegestaan put fietsen omdat het koppel kan scheuren het hout. Metaal en beton parken zijn het beste voor put park. Slick banden zijn voorkeur, maar knobbelige banden kan nog steeds worden gebruikt. De gevaren zijn vergelijkbaar met de verwondingen van BMX.

 Street

Straat rijden houdt zich op enige obstakel dat wordt geworpen op je manoeuvre. In bepaalde landen put straat is illegaal op de trottoirs. De meeste politie zal nemen put fietsen ernstiger dan een skateboarder schaatsen een illegale gebied. Dit komt omdat van de motor grootte van een pit bike wordt van 50-160cc. Belemmeringen kunnen bestaan uit trappen, richels, stoepranden, muren, en iets anders niet bedoeld om te worden gereden op met fietsen. Haringen zijn een grote plus voor bunny hop en slijpen. Het kan erg gevaarlijk zijn, omdat put fietsen zijn een stuk sneller dan een typische BMX, en dus de mogelijke verwondingen worden versterkt door de extra impuls.

 Stunt

Stunt is een van de meer populaire vormen van pit bike rijden. Stuntrijden bestaat over het algemeen van wheelies, stoppies, en andere variaties of wheelies. Veel ruiters van put fiets hebben uitgeprobeerd dwerggroei. Ernstige dwerggroei vereist vele wijzigingen waaronder haringen en andere optionele mods zoals mond gesmoord.

 Referenties

Racing sponsoring

Mika Kallio'S 125 cc wegrace motor.
Samuli Aro'S WEC E2 klasse fiets

KTM begon in de autosport met Motocross Racen. In de afgelopen jaren KTM heeft meer succes in de autosport door dominerende rally-raid evenementen zoals de Parijs-Dakar Rally en de Atlas-Rally. In 2003 begon KTM sponsoring en ondersteuning van Road racing in verschillende capaciteiten, met de meest succesvolle resultaten die voortkomen uit hun Supermotard of Supermoto inspanningen. nieuwe weg KTM racing focus zal snel groeien naar behoren Superbike concurrentie met de hulp van hun nieuw ontwikkelde V-Twin de motor wel de LC8 als werknemer in de 950 Adventure dual-sport motorfiets, en meer specifiek het boekjaar 2005/2006 990 Super Duke gevolgd door de superbike mededinger bekend als de 1190 RC8. De Super Duke zal een hogere output, tweede generatie versie van de LC8-motor, afgestemd op hoge toeren piekvermogen zoals vereist in de weg racen en superstreet toepassingen, terwijl de RC8 zal de sport een 1190 cc versie van de LC8 voor meer midrange.

KTM biedt een scala aan verschillende motoren voor de zwaardere motorfietsen, alle vloeistofgekoelde.

KTM is officieel bedrijf / team kleuren zijn oranje, zwart en zilver. Het creëren van een sterke merkidentiteit, alle concurrentie-ready KTM's slaat komen uit de fabriek met een fel oranje plastic met "KTM" emblazoned op de zijkant van de radiator lijkwaden. Alle KTM motoren ook afkomstig zijn uit de fabriek met een Motorex sticker op de buitenkant van de motor. Alle eerste vult van olie uit Motorex ook. Sommige officiële KTM teams maken gebruik van verschillende kleuren voor hun fietsen, de meest merkbaar in de Dakar Rally.

De 2004 documentaire-serie Long Way Round volgt actoren Ewan McGregor en Charley Boorman op hun buitengewone 20.000 mijl reis van Londen op New York City. KTM waren oorspronkelijk benaderd om de motorfietsen die worden gebruikt voor deze reis te bieden, maar plotseling trok de steun van de onderneming slechts een paar weken voordat het team werden af te wijken van Londen. BMW Vervolgens gewonnen BMW R1150GS Adventure all-terrain motorfietsen voor dit avontuur

dodemans knop

De dodemansknop is een schakelaar die wordt toegepast bij machines en toestellen waar de aanwezigheid en aandacht van de bediener essentieel is voor de veiligheid. De knop zorgt ervoor dat de machine automatisch afslaat en tot stilstand komt als de machinist plotseling onwel wordt of van de machine geslingerd wordt. Bij een juiste technische uitvoering van de dodemansknop wordt een fouttolerant systeem gerealiseerd dat afschakelt als de (menselijke) besturing uitvalt.[1]

De term wordt in welbepaalde gevallen, doch vaak foutief, gebruikt voor de noodstopschakelaar van motorfietsen. Deze is eerder vergelijkbaar met de noodrem in een trein, hij moet bewust bediend te worden (hetgeen dan vaak niet meer goed mogelijk is en/of een enorme tegenwoordigheid van geest vergt). Het is dan ook meer te zien als een middel om (eventueel door omstanders) de motor snel uit te schakelen. Een motorfiets is wel vaak voorzien van een omvalbeveiliging, die de brandstoftoevoer of de ontsteking uitschakelt.

Bij motorfietsen die in wedstrijden worden gebruikt, jetski's en sneeuwscooters wordt de dodemansknop vervangen door een ontstekingsonderbreker die met een koord aan de pols van de berijder is verbonden. Valt de berijder eraf, dan trekt hij aan het koord waardoor de motor stopt. Bij een jetski is dat niet alleen belangrijk om te verhinderen dat het stuurloze vaartuig schade aanricht, maar ver van de kust ook voor het leven van de berijder. Deze inrichting werkt echter alleen als men het koord inderdaad om de pols bindt, wat gemakshalve wel eens wordt verzuimd.

cillinderinhoud
Complex systeem van vier cilinders. De inhoud van elke cilinder wordt met rood aangegeven.

De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor geeft aan hoeveel gas (een mengsel van brandstof en lucht) in de cilinders kan worden verbrand.

Eigenlijk geeft de cilinderinhoud niet de inhoud van de cilinders weer maar alleen het volume van het deel dat door de zuigers verplaatst wordt. Boven de hoogste stand van de cilinder blijft nog een klein volume van de verbrandingskamer over, dat niet meegerekend wordt. Onder de onderste stand van de zuiger blijft nog een deel van de cilinder over dat dient ter geleiding van de zuiger. Ook dit wordt niet meegerekend.

De cilinderinhoud wordt meestal aangegeven in kubieke centimeters (afkorting cc) voor brommers en motoren. Voor grotere motoren zoals in auto's, schepen en stationaire toepassingen wordt veelal gerekend in liters (1000 cc = 1 liter).

Cilinderinhoud mag men niet verwarren met het begrip slagvolume. Het slagvolume is de inhoud van de cilinder tussen het bovenste- en onderste dode punt van de zuiger, de cilinderinhoud is de totale inhoud van de motor, dus het slagvolume x het aantal cilinders. Bij een ééncilindermotor zijn beide dus gelijk.

Aan de hand van de cilinderboring, de slag van de krukas en het aantal cilinders kan eenvoudig worden berekend wat de totale cilinderinhoud is. Een voorbeeldje:

  • Boring = 87,5 mm
  • Slag = 83 mm
  • Aantal cilinders z = 6

De cilinderinhoud kan als volgt worden berekend:

  • aantal cilinders × slag × opp. grondvlak
  • = z × (hoogte) × (opp. grondvlak)
  • = z × (slag) × (1/4 × π × boring²)
  • = 6 × 83 × (1/4 × 3,14 × 87,5²)
  • = 2994575 mm³ = 2994,575 kubieke centimeter.

Een zescilindermotor met een boring van 87,5 mm en slag van 83 mm heeft dus een cilinderinhoud van bijna 3 liter.